Tuurilan foorumi
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Tuurilan foorumi

Virtuaalisen ratsastuskoulu Tuurilan foorumi
 
PääsivuPääsivu  Latest imagesLatest images  HakuHaku  RekisteröidyRekisteröidy  Kirjaudu sisään  

 

 Ilonan päiväkirja

Siirry alas 
2 posters
KirjoittajaViesti
Miltsu
Admin



Viestien lukumäärä : 119
Join date : 04.02.2010

Ilonan päiväkirja Empty
ViestiAihe: Ilonan päiväkirja   Ilonan päiväkirja EmptyPe Helmi 05, 2010 5:06 am

Ilona
Ilonan päiväkirja Ilona410
kuva: Vapaastikopiointisivusto Allow
Hoitaja: puuttuu
Takaisin alkuun Siirry alas
http://tuurilan.webs.com/index.htm
Sani <3
Hoitaja



Viestien lukumäärä : 14
Join date : 15.07.2011

Ilonan päiväkirja Empty
ViestiAihe: Vs: Ilonan päiväkirja   Ilonan päiväkirja EmptyLa Heinä 16, 2011 4:07 am

1. Tutusmista ja vaikea Sorro

Kaunis tallirakennus kohosi edessäni. Olin iloinen. Pääsisin ensimmäistä kertaa hoitamaan suomenhevostamma Ilonaa. Menin heti talliin, ja etsin Ilonan karsinan. Se torkkui siellä.
-Ilona! Kuiskasin.
Kuului hörähdys, ja pää nousi ilmaan. Tervehdin sitä, ja rapsutin turpaa. Näin karsinan edes harjapakin. Otin perusharjan ja riimmunnarun. Halusin ensin laittaa Ilonan varmuudeksi kiinni. Taputin sitä. Samalla kun harjasin Ilonaa, juttelin sille. Vähitellen se rentoutui ja löysäsin narua. Kun Ilonan karva kiilsi, kuin aurinko otin kaviokoukun. Putsasin kaikki lannat ja liat pois kavioista. Katselin Ilonan takkuista häntää. Otin piikkisuan, ja selvitin hännän. Ilona katseli minua. Kun häntä oli selvä, päätin harjata vielä harjan. Innostuin lopuksi, letittämään harjan. Lopuksi katselin Ilonaa. Se oli todella kaunis. Kello oli 13.30.

Kävin katsomassa tuntilistaa, joku Elina menisi Ilonalla. Palasin takaisin Ilonan luo. Olin jo harjannut hevosen, joten kävin hakemassa satulan ja suitset. Palatessani karsinalle, joku oli siinä edessä.
-Moi! Sä oot varmaan Elina? Mä olen Sani, Ilonan uusi hoitaja, sanoin hieman ujostellen.
-Moikka! Joo mä oon Elina, Ilona on varmaan harjattu? Hän kysyi, myös hieman ujosti.
-Jep! Haluatko laittaa satulan? Kysyin hiukan reippaammin.
Elinä nyökkäsi ja otti minulta satulan, minä laitoin suitsia. Kun Ilona oli valmis, Elina talutti sen kentälle, minä päätin sillä aikaa putsata Ilonan karsinan.

Kipaisin hakemassa kottikärryt ja talikon, toin ne Ilonan karsinan eteen. Otin kaikki lannat, ja likaiset turpeet pois, kun karsina oli puhdas, vein lannat lantalaan ja otin uutta purua. Levitin vielä purua karsinaan. Kävin hakemassa sienen ja vettä, niillä putsaisin ruoka – ja juomakupin. Kun olin putsannut astiat, siirryin Reettan karsinaan. Putsasin myöskin astiat, vein vedet ja sienen pois, ja tartuin uudestaan kottikärryihin ja talikkoon. Putsasin nopeasti myös Reetan karsinan, ja vein sinne purua. Kun olin valmis vein tavarat takaisin. Tuntilaiset tulisivat puolen tunnin päästä maastosta. Päätin lähteä tutkimaan tallia. Kun olin tutkinut tallin, menin ulos. Näin kun vuonohevonen, kieri kehää laukassa, ja hoitaja yritti ottaa sitä kiinni.
Menin hänen luokseen ja kysyi, tarvisiko hän apua. Hän vastasi myöntävästi, ja ojensi minulle riimmunnarun. Muistin Sorron luonteen. Koitin pari kertaa ottaa sitä, kiinni jonka jälkeen kävelin pois surullisena. Kun tunsin kosketuksen selässä napsautin salaman nopeasti narun riimuun.
-Kiitos! En muistanut tuota tekniikkaa, tyttö sanoi.
Hymyilin ja seurasin tyttöä kun hän talutti Sorron talliin. Juttelimme, ja selvisi että tyttö oli Nelli.Hän vaikutti ihan mukavalta ja ankaralta Sorroa kohtaa. Puolen tunnin päästä, menin ulos. Ehdin juuri kentälle, kun ratsastajat tulivat alas hevosten selästä. Menin tytön luo, ja pyysin häntä viemään satulan satulahuoneeseen. Itse otin ohjat pois kaulalta ja lähdin maneesiin. Maneesissa talutin Ilonaa, ravissa sekä käynissä. Tein muutamia voltteja. Puolen tunnin kuluttua, vein Ilonan takaisin talliin. Tallissa harjasin hepan perusteellisesti, ja otin kaviot. Ilona käyttäytyi hyvin. Taas juttelin sille. Ilona ei ollut hikinen. Talutin Ilonan ulos tallista, ja vein sen tarhaan. Tarhassa katselin sitä hetken. Se oli söpö. Otin pari kuvaa kännykälläni, sen jälkeen sanoin heipat ja lähdin kotiin. The End


Oikein kiva tarina! Kirjoitusvirheitä en löytänyt mutta osa lauseista tuntui hieman tökkivän. Pieniä tarkennuksia lisäämällä ne olisivat kuulostaneet omaan korvaani ehkä paremmalle (esim tuo Ilona katseli minua-lause voisi kuulostaa paremmalle lisäämällä siihen adjektiivin esim. Ilona katseli minua uteliaasti, kuulostaisi mielestäni paremmalle) Tämä on tosin taas ehkä pieni makuasia ja muuten tarina oli oikein hyvä. Tosiaan pieniä tarkennuksia lauseisiin ensikerralla niin olen oikein oikein tyytyväinen. Saat tarinasta 20p Smile
Takaisin alkuun Siirry alas
Sani <3
Hoitaja



Viestien lukumäärä : 14
Join date : 15.07.2011

Ilonan päiväkirja Empty
ViestiAihe: Vs: Ilonan päiväkirja   Ilonan päiväkirja EmptyTo Heinä 21, 2011 8:35 pm

2. Sadetta ja pujottelua

Vettä satoi taivaan täydeltä, kun tarmoin tallitietä pitkin tallille. Siellä täällä myös välillä jyrähteli. Pistin juoksuksi, juoksin sataisen tallipihan läpi talliin, tallissa kuitenkin kävelin. Käytävällä oli ihanan lämmin, ja valoista, ainakin harmaan ulkoilman jälkeen. Kävelin hiljaisella käytävällä, Ilonan karsinan luo. Taas kerran Ilona torkkui karsinassa. Tervehdin Ilonaa, ja se kohotti heti päänsä, se oli suloinen. Päätin talutella Ilonaa myöhemmin, kun ei sataisi, joten otin perusharjan. Harjasin Ilonaa pitkin vedoin, se rentoutui täysin. Hymyilin, ja vaihdoin puolta. Kun olin harjannut Ilonan puhtaaksi, putsasin kaviot. Ne eivät olleet likaiset. Päätin vielä harjata Ilonan hännän ja harjan. Häntä oli takkuinen, koska Ilona oli hinkannut sitä karsinan seinään. Sen selvittämiseen keski kauan. Harja oli onneksi helppo selvittää. Kun Ilona oli puhdas, sidoin sen vetosolmulla kiinni.

Kävin hakemassa nopeasti kottikärryt ja talikon. Putsasin karsinan, se oli hieman vaikeaa koska Ilona ihmetteli ja oli vähän hämmentynyt mitä teen. Karsinan olessa puhdas kippasin likaiset purut lantalaan ja otin uutta tilalle. Levitin uutta purua karsinaan, ja siitäkös Ilona vasta hämmästyin. Kun karsina oli puhdas irrotin riimmunnarun seinästä. Työnsin kärryt Vallun karsinalle. Jouduin senkin sitomaan kiinni, karsinan puhdistus oli kuitenkin helppoa koska Vallu vain seisoi paikoillaan. Kun karsina oli puhdas vein vielä lisää purua karsinaan.
- Moi! Voitko tulla auttamaan pitämään Sorroa? Nelli kysyi.
Olimme ystävystyneet hyvin Nellin kanssa. Hän oli kiva ja mukava.
- Tottakai! Vastasin.
Seurasin Nelliä pesupaikalle. Otin tiukasti Sorron riimusta ja riimmunnarusta kiinni. Nelli suihkutti sillä aikaa Sorron jalkoja. Se steppaili, mutta komensin sitä pysymään paikoillaan. Pari kertaa se väläytti minulla hampaitansa.
- Kiitos, Nelli sanoi kun oli suihkuttanut Sorron jalat.

Kipaisin katsomaan tuntitaulukkoa. Ilona meni viimeiselle tunnille, mutta en silloin ehkä enää olisi tallilla. Katsoin ikkunasta ulos. Sade oli laantunut. Kävin kurkkaamassa maneesiin. Se oli tyhjä, otin kolmioita ja laitoin ne pujotteluradaksi. Radan jälkeen palasin takaisin Ilonan karsinan luo. Napsautin narun, riimuun ja talutin Ilonan maneesiin. Kävelytin sitä ensin pari kertaa maneesin ympäräri. Seuraavaksi pujottelin tekemäni radan, muutaman kerran molempiin suuntiin. Ilona meni ne ihan suorassa, eikä taivuttanut yhtään. Koitin saada sitä taivuttamaan itseään. Seuraavaksi talutin Ilonaa ravissa pari kertaa maneesin ympäri. Sitten vielä pujottelin molempiin suuntiin muutaman kerran. Nyt meni jo paremmin. Siirsin Ilonan käyntiin ja kävelytin sitä, molempiin suuntiin pari kierrosta. Ilona oli käyttäytynyt koko ajan hyvin. Talutin Ilonan ulos maneesista, omaan karsinaansa. Olin talutellut n. 30min.

Harjasin Ilonan perusharjalla, sekä otin kaviot. Ilona seisoi nätisti, mutta aina kumartuessani se ”kutitti” takapuoltani. Harjauksen jälkeen, katsoin ikkunasta ulos. Vettä ei enää satanut, ja joitakin hevosia oli jo tarhassa. Napsautin narun taas riimuun kiinni, ja talutin Ilonan ulos. Maa oli märkä, hiemän myös mutainen. Talutin Ilonan tallipihan läpi, sen omaan tarhaan. Tarhassa päästin sen irti. Se ravasi vähän matkan päähän ja meni piehtaroimaan. Otin pari kuvaa, ja palasin talliin. Hain sienen ja vettä. Putsasin sienellä Ilonan ruoka-ja juomakupin, putsasin myös Vallun karsinan. Kun oli valmista, kävin samomassa Ilonalle heipat, ja lähdin kotiin. The End


Oikein kiva tarina! Nyt tökkiviä lauseita oli vähemmän, muutama kirjoitusvirhe pomppasi silmääni. Mikäli tarinassa haluaa noudattaa tuntitaulukon tuntilistaa, on tarinaan pujahtanut pieni virhe. Perjantai nimittäin on Tuurilan hevosten vapaapäivä vakiotuntien osalta mutta eipä tämä nyt maailmaa kaada. Mukavaa kun auttelet Nelliä. Tuohon Ilonan pieneen taipumattomuuteen vinkkinä että sen kanssa kannattaa tehdä muutama voltti alkukävelyn aikana niin neiti saattaisi taipua paremmin. Saat 25p. Smile
Takaisin alkuun Siirry alas
Sani <3
Hoitaja



Viestien lukumäärä : 14
Join date : 15.07.2011

Ilonan päiväkirja Empty
ViestiAihe: 3 tarina   Ilonan päiväkirja EmptyPe Heinä 29, 2011 8:49 am

3. Tavallinen tallipäivä

Aurinko paistoi kun kävelin tallitietä pitkin. Menisin kolmatta kertaa hoitamaan Ilonaa. Se oli ihana, vihdoin saavuin tallipihalle. Kävelin talliin ja avasin oven. Tallissa oli vain muutama hevonen, kellohan oli jo puoli 10. Ilona oli vielä sisällä. Päätin ottaa sen heti harjattavaksi. Tervehdin Ilonaa ja rapsutin sitä, kun menin karsinaan.
- Moikka pikkunen! sanoin.
Otin perusharjan ja aloin harjaamaan sisällä Ilonaa. Ilona oli kunnolla piehtaroinut, joten se oli ihan purussa. Kun olin saanut suurimmat osat puruista harjattua, otin pölyharjan. Harjasin kaikki irtokarvat ja liat pois. Ilona nautti harjauksestani. Kun olin Harjannut Ilonan hain suitset. Päätin talutella Ilonaa tällä kertaa suitsilla. Otin Ilonalta riimun pois ja laitoin ohjat kaulalle. Otin Ilonan päästä kiinni. Laitoin kuolaimet vasten Ilonan hampaita. Se avasi suun vasta hetken hankoittelun jälkeen. Laitoin hihnat kiinni, ja otin ohjat sitten pois kaulalta.

Talutin Ilonan kentälle. Ei ollut kuin 22 astetta. Kävelytin Ilonaa hetken, jonka jälkeen aloin tekemään voltteja. Kun olin saanut Ilonan taipumaan, vaihdoin suunnan. Tein taas samaan suuntaan voltteja. Seuraavaksi otin ravia. Tein ravissa voltteja vähän aikaan. Kun väsyin, otin Ilonan käyntiin ja lepäsimme hetken. Käänsin Ilonan toisen suuntaan ja otin taas ravia. Tein voltteja, taas väsymiseen asti. Lopuksi otin Ilonan käyntiin ja taputin sitä hyvästä työstä.

Talutin Ilonan takaisin omaan karsinaansa. Otin siltä heti suitset pois. Se ryntäsi heti juomaan, kävin itsekkin juomassa ja putsaamassa kuolaimet. Harjasin ja tarkastin Ilonan kaviot. Ilonan takakaviossa oli aika tiukkaan kivi, joten kesti vähän saada se pois. Kun Ilona oli kuitenkin hoidettu talutin sen ulos. Taluttelin sieltä Ilonan tarhaan, kun päästin sen portilta se ravasi kauemmas ja meni sitten piehtaroimaan. Nauroin ja kipaisin takaisin talliin. Hain kottikärryt ja talikon. Putsasin kaikki lannat Ilonan karsinasta pois. Kävin kippaamassa lannat pois, ja aloin putsaamaan Sukan karsinana. Sukka oli myös suomenhevonen, se oli 158cm. Putsasin nopsasti sen karisan ja vein lannat lantalaan. Molemmilla oli tarpeeksi purua karsinoissaa, joten sitä ei tarvinnut lisää. Otin vielä sienen ja putsasin molempien hevosten ruokakupin ja vesiautomaatin. Tarkistin myös toimivuuden. Kun olin valmis, kävin sanomassa heipat Ilonalle ja lähdin kotiin. The End


Mukava tarina, nyt olit muistanut ottaa huomioon vapaapäivän tunneista. Hienoa kun jaksoit ahkerasti taivutella tammaa, sille se tekee oikein hyvää. Hyvä että huomasit irrottaa kiven tamman kavioista... Muutamia kirjoitusvirheitä löysin muttei mitään suurempaa. saat tarinasta 18p.
Takaisin alkuun Siirry alas
Sani <3
Hoitaja



Viestien lukumäärä : 14
Join date : 15.07.2011

Ilonan päiväkirja Empty
ViestiAihe: Vs: Ilonan päiväkirja   Ilonan päiväkirja EmptyKe Syys 07, 2011 6:33 am

4. Pitkästä aikaa

Kävelin tallille. En ollut ehtinyt pitkiin aikoihin käymään, katsomassa Ilonaa. Nyt siihen tulisi kuitenkin muutos! Talli tuli näkyviin. Hevoset oli siirretty tarhoihin ja Ilonan maha olikin kasvanut kiitettävästi. Vein tavarani kaappiin. Sitten lähdin ulos tarhoille. Kävelin portille. Ilona tuli hieman epävarmasti kävellen luokseni.
- Heippa! sanoin.
Pujahdin sisään tarhaan ja otin hevosen kiinni. Avasin portin, joka oli hieman vaikea avata. Talutin Ilonan pois ja käänsin sen ympäri. Poltin sulkeminenkin oli hieman vaikeaa. Kun olin valmis lähdin taluttamaan Ilonaa talliin. Laitoin Ilonan omaan karsinaansa ja laitoin sen löysästi kiinni. Kävin hakemassa Ilonan harjat. Aloin harjaamaan Ilonaa dandylla. Tein pitkiä voimakkaita vetoja. Seuraavaksi otin yleisharjan. Putsasin sillä erityisesti mahan ja jalat. Otin piikkisuan ja selvittelin sillä Ilonan häntää. Se oli kauhean takussa. Otin kaviokoukun. Putsasin kaikki kaviot, yhdessä oli hiukan pikku kiviä. Kaviot olivat myös mutaiset. Ilona nosti kaikki kaviot hienosti. Taputin sitä kiitokseksi. Otin harjakamman ja harjasin harjan selväksi. Siinä kesti kauan. Otin sienen ja kävin kostuttamassa sen. Pyyhin sitten turvan sillä. Puristin sienen kuivaksi ja laitoin sen takaisin. Harjasin pääharjalla pään. Ilona vähän luimisti, mutta ei kuitenkaan tehnyt mitään. Irrtoin narun kaltereista ja talutin Ilonan pihalle.

Talutin Ilonan kentälle. Kentällä näkyi olevan puomeja. Talutin Ilonaa pari kierrosta kentää ympäri ja tein voltteja sekä pysähdyksia. Tulin myös puomit. Ilona meni hienosti. Otin ravin. Tein samoja juttuja, Ilonalla oli aika paljon virtaa ja jouduin kääntämään sen tämän tästi ympyrälle. Kun en enää jaksanut juosta otin takaisin käyntiin. Kävelimme pari kierrosta ja lähdin taluttamaan heppaa tallille. Talutin Ilonan karsinaan. Harjasin sitä hiukan dandylla. Tarkistin kaviot, ne olivat kyllä puhtaat. Halasin Ilonaa. Hetken päästä lähdin taluttamaan sitä tarhaan. Tallilla otin Ilonan suitset. Pesin kuolaimet huolellisesti. Ravasin sitten suitset valjassaippualla. Lopuksi pyyhin ne pyyhkeellä. Muistin myös putsata ohjat. Lopuksi ripustin suitset naulakkoon. Otin tavarani ja lähdin kotiin. Loppu! sunny

Pahoitteluni pienestä vastauksen kestosta... Mukava, hieman lyhyempi tarina. Taas jonkin verran töksähteleviä lauseita muuten en havainnut isompia virheitä. Mukavaa kun puhdistit tamman suitset, ne taisivat jo taas kaivatakin sitä. Saat tarinasta 14pistettä. Onnitteluni! Olet tasolla 2!

Sitten minulla olisi kysymys. Eli Ilona on astutettu 26.08 ja sille pitäisi syntyä varsa 13.10. Mammalomalle tamman on suunniteltu jäävän 22.09. Mammaloma ei isommin hoitamiseen vaikuttaisi paitsi ettei tamma tietenkään talutustunneillakaan sen jälken ole, vapaasti kyllä saisi muuten talutella... Mietin että oletko halukas hoitamaan myöskin varsaa muutamien ensimmäisten kuukausien aikana ennenkuin varsa erotetaan? Vastauksen toivoisin saavani vieraskirjaan Smile
Takaisin alkuun Siirry alas
Sani <3
Hoitaja



Viestien lukumäärä : 14
Join date : 15.07.2011

Ilonan päiväkirja Empty
ViestiAihe: Vs: Ilonan päiväkirja   Ilonan päiväkirja EmptyPe Syys 16, 2011 6:47 am

5. Maastoon!

Olin iloinen, kävellessäni tallille. Ilona saisi varsan! Ihanaa! Tänään kuitenkin päätin lähteä, ekaa kertaa Ilonan kanssa maastoon. Tunnille se ei tänään menisi. Talli tuli näkyviin, ja näinkin Ilonan tarhassa. Sen maha oli ehkä ihan pikkuisen kasvanut. Menin portille, Ilona katsoi minua uteliaasti. Sitten se lähti minua kohti reippaasti. Pujahdin sisään ja laitoin sille riimun. Ilona tökkäsi minua herkkujen toivossa, kaivoin taskustani sille porkkanan. Se rouskutteli sen tyytyväisenä. Lähdin taluttamaan Ilonan kohti tallia, se tökki minua välillä selkään. Se oli ihan höpsö, halusi koko ajan herkkuja.

Talutin sen omaan karsinaan. Tällä kertaa otin riimun pois. Kävin hakemassa Ilonan harjat, aloin sitten harjailemaan Ilonaa. Harjasin Ilonan perusteellisesti, se oli kauhea likainen ja pöly yskitti. Silti harjasin Ilonan huolellisesti, heppa vain seisoi ja katsoi minua ihanilla silmillään. Seuraavaksi otin kamman. Selvitin Ilonan takkuisen harjan, häntä oli vaikea selvittää. Lopuksi otin vielä kaviokoukun. Putsasin Ilonan kavioista, kuivuneen mudan. Sitä oli paljon. Otin sitten riimun ja laitoin sen Ilonalle. Lähdin taluttamaan Ilonaa maastoon. Kävelimme tietä pitkin noin puoli kilometriä. Ilona löntysteli hienosti perässäni. Suoralla pätkällä ravasimme.

Kohta tulimme kohtaan, josta pääsi maastolenkille. Talutin Ilonan tien yli ja menimme sitten vanhaa metsätietä. Tiellä oli paljon heinikkoa. Seuraavasta mutkasta käännyimme ja tulimme hyvälle pohjalle. Eteen tuli puunrunko, näin maassa paljon jälkiä joten seurasin niitä. Pian olimmekin ohittaneet suuren puun. Käännyimme sitten seuraavasta risteyksestä vasemmalle. Taas otimme ravia, tulimme taas alueelle jossa oli paljon ruohoa. Kohta otimme käyntiin. Vastaan tuli ylämäki, jonka jälkeen pääsi tielle. Ravasimme ylämäen. Lähdin sitten taluttamaan Ilonaa kohti tallia. Ilona käveli iloisesti vierelläni, ja piristyi kun pääsi pitkästä aikaa mastoilemaan. Kohta talli tulikin näkyviin, satoi hiukan vettä. Talutin Ilonan taas karsinaan. Tarkistin nopeasti Ilonan kaviot, ne olivat kyllä aika puhtaat. Kun olin valmis lähdin taluttamaan ponia tarhaan. Portilla päästin sen vapaaksi, lähdin sitten hakemaan heinäkasasta hiukan heinää. Annoin heinät Ilonalle, ja hyvästelin sen samalla. Hain sitten kassini ja lähdin kotiin. Loppu!

PS: Muokkasin jälkeenpäin, kommentin annon Wink

Tällä kertaa kappalejaot taisivat unohtua? Tarina oli muutamista laseista jälleen tökkivä ja nimenomaan kappalejakojen puuttumisen vuoksi hieman sekavan puoleinen luettava. Pisteitä 10.
Takaisin alkuun Siirry alas
Sani <3
Hoitaja



Viestien lukumäärä : 14
Join date : 15.07.2011

Ilonan päiväkirja Empty
ViestiAihe: Vs: Ilonan päiväkirja   Ilonan päiväkirja EmptyLa Loka 01, 2011 10:50 pm

6. Siivousta ja taluttelua

Avasin tallin oven ja astuin sisälle. Oli erikoinen päivä, ainakin sään kannalta. Oli nimmitäin 20 astetta lämmintä. Kävelin Ilonan karsinan luo. Se torkkui siellä, sen maha oli jo aika valtava.
- Ilonaa! kuiskasin.
Ilonan pää nousi ylös ja se hörähti. Rapsutin sitä turvasta ja otin juuriharjan. Harjasin Ilonaa pitkin pehmein vedoin. Ilona käyttäytyi hienosti. Otin seuraavaksi pehmeän harjan. Harjasin sillä vielä koko hepan läpi. Seuraavaksi otin kaviokoukun ja putsasin kaviot. Kavioissa oli turvetta. Lopuksi otin vielä pääharjan ja harjasin Ilonan pään. Harjaus oli hankalaa, koska Ilona heilutteli päätään. Otin riimunnarun ja kiinnitin sen riimuun. Lähdin taluttamaan Ilonaa sitten tarhaan. Tarhalla päästin Ilonan vapaaksi, ja se lähtikin löntystelemään kauemmaksi. Otin sitten lantalan vierestä kottikärryt ja talikon. Aloin putsaamaan Ilonan tarhaa. Otin kaikki kakat pois ja jouduinkin kärräämään kahdet kottikärryliset lantaa lantalaan. Lopuksi otin Ilonan karsinan. Vein sinne paljon purua, lopuksi levitin purut. Lakaisin sitten käytävän ja tyhjensin Ilonan juoma-astian. Laitoin sitten uuden vedet tilalle. Lähdin takaisin tarhoille.

- Ilonaa!! huusin.
Ilona löntysteli luokseni ja napsautin narun riimuun. Lähdin taluttamaan Ilonaa sitten tietä pitkin maastoon. Menimme tien päätyyn ja tulimme puomille. Ohitimme puomin ja jatkoimme matkaa metsätietä pitkin. Ilona piristyi ja kulki reippaasti vierelläni. Kävelimme tien loppuun joilloin käännyimme. Ravasimme hiukan matkaa ja jatkoimme sitten reippaassa käynnissä. Ohitimme puomin ja jatkoimme tietä pitkin tallille. Tallilla vein Ilonan takaisin tarhaan. Lähdin satulahuoneeseen. Otin satulasaippuaa ja sienen. Vaihdoin jalustimien puolet ja putsasin satulan. Lopuksi vaihdoin satulahuovan ja laitoin likaisen pesuun. Laitoin suojan takaisin satulaan ja vein tavarat paikoillaan. Lähdin sitten kotiin. Loppu

Mukava tarina. Nyt olit muistanut kappalejaot enkä huomannut töksähteleviä lauseita. Kirjoitusvirheitäkään ei suuremmin osunut silmään. 13p.
Takaisin alkuun Siirry alas
Sponsored content





Ilonan päiväkirja Empty
ViestiAihe: Vs: Ilonan päiväkirja   Ilonan päiväkirja Empty

Takaisin alkuun Siirry alas
 
Ilonan päiväkirja
Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 1
 Similar topics
-
» Kaapon päiväkirja
» Emman päiväkirja
» Rayn päiväkirja
» Venuksen päiväkirja
» Sukan päiväkirja

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Tuurilan foorumi :: Hoitopäiväkirjat ja hoitajien nurkkaus-
Siirry: